Spis treści
ToggleCzy fracht kolejowy jest rzeczywiście alternatywą, czy jedynie uzupełnieniem dla innych gałęzi transportu?
Transport kolejowy doskonale mieści się w definicji UZUPEŁNIENIE pozostałych gałęzi transportu:
- Brak “ostatniej mili” – kolej nie dociera bezpośrednio do odbiorcy końcowego – tutaj niezbędny jest transport drogowy
- W wielu miejscach brakuje infrastruktury kolejowej co powoduje, że transport drogowy jest niezbędny
Transport kolejowy to też doskonała ALTERNATYWA dla pozostałych gałęzi transportu:
- Doskonale sprawdza się w przewozie ładunków masowych na znacznych odległościach
- Idealne rozwiązanie pod względem ekologicznym jak i ekonomicznym
Podsumowując kolej jest doskonałym rozwiązaniem jako transport intermodalny czyli forma przewozu towarów, która polega na wykorzystaniu co najmniej dwóch różnych środków transportu: kolej + auto
Co sprawia, że firmy nadal częściej wybierają transport drogowy, mimo zalet kolei?
Podstawowa przewaga transportu drogowego to:
- Szybsze planowanie i monitorowanie przesyłek
- Stały kontakt telefoniczny z kierowcą + GPS
- Możliwość realizowania dostaw door to door bez przeładunków
- możliwość zapewnienia dostaw dla towarów wymagających specjalistycznych warunków (np. temperatura kontrolowana)
- Możliwość szybkich dostaw
- Usługi “critical cargo”
Jak wygląda czas tranzytu na trasie Chiny–Europa drogą kolejową oraz morską?
Chiny – Polska koleją: 12 do 20 dni. Czynniki wpływające na czas transportu:
- Trasa
- Ilość przystanków na granicach
- Kontrole celne
- Manewry wojskowe na terenie Rosji
Chiny – polska morzem: 45-60 dni, czynniki wpływające na czas transportu:
- Warunki pogodowe
- Ilość portów tranzytowych i sytuacja panująca w tych portach
- Ataki Huti i względy bezpieczeństwa = konieczność zmiany/wydłużenia trasy transportu ( chodzi o rejon morza Czerwonego )
Czy fracht kolejowy rzeczywiście stanowi złoty środek między transportem lotniczym, a morskim pod względem czasu transportu i kosztów?
Pod względem czasu tranzytu można uznać, że transport kolejowy jest “złotym środkiem’ pomiędzy transportem morskim oraz lotniczym. Jest to dobre rozwiązanie dla towarów, które nie wymagają dostawy w ciągu kilku dni a jednocześnie nie są towarami o tak dużej wartości aby wysyłać je frachtem lotniczym. Ostateczna decyzja zawsze należy do klienta. Klient decyduje co w danej sytuacji jest kluczowe: czas tranzytu czy koszty transportu, a może potrzebne jest właśnie rozwiązanie pośrednie
Czy kolej może być niezależnym rozwiązaniem w sytuacji kryzysów portowych?
Jeżeli dostępna jest infrastruktura kolejowa wówczas kolej może być rozwiązaniem ze względu na poniższe fakty:
- Kolej zabiera duża ilość towaru
- Kolej jest mniej podatna na zakłócenia pogodowe, drogowe czy inne czynniki
- Kolej jest przyjazna dla środowiska
- W razie potrzeby łatwo można uruchomić dodatkowe pociągi
Czy kolej może być użyta również na krótszych dystansach – np. w obrębie UE?
Jak najbardziej kolej może być rozwiązaniem transportowym na krótszych trasach np. w obrębie UE. Ze względu na ekologię oraz ciągłą potrzebę optymalizacji kosztów transportu coraz bardziej popularne staja się dowozy kolejowe kontenerów z/do portów europejskich jak np. z/do Polska – Hamburg, Koper
Jak zmienił się udział kolei w międzynarodowym handlu w ostatnich latach?
Największy wzrost transportów kolejowych jaki obserwujemy dotyczy transportów z Chin do Polski. Bardzo duży wpływ miał okres pandemii COVID-19 kiedy to były ogromne zakłócenia w łańcuchach dostaw. W tamtym okresie wydawało się, że są to rozwiązania tymczasowe, nie mniej jednak długoterminowe trendy pokazują, że rozwój kolei pozostał i ma się całkiem dobrze