Kontakt Formularz kontaktowy
Coraz istotniejsza rola Polski w światowym handlu kosmetykami

Coraz istotniejsza rola Polski w światowym handlu kosmetykami

Polska staje się coraz bardziej znaczącym graczem w światowym handlu kosmetykami eksportując coraz to większe ilości kosmetyków na zagraniczne rynki. Udział Polski w światowym PKB stanowi ok. 1 proc., natomiast w światowym eksporcie kosmetyków jest to 3,8 proc.

Polskie produkty zyskują coraz większe uznanie

Produkty kosmetyczne z Polski zdobywają coraz to większe uznanie dzięki wysokiej jakości, innowacyjności oraz konkurencyjnym cenom. Polska jest miejscem, coraz chętniej wybieranym na ulokowanie zakładów produkcyjnych firm z całego świata. Daje to szanse na wykorzystanie potencjału i wiedzy polskich specjalistów. To z kolei w coraz większym stopniu wpływa na wzrost znaczenia Polski jako eksportera.

Towarowa struktura eksportu kosmetyków jest do siebie zbliżona w większości krajów na świecie. Jednak zachodzą pewne drobne, lecz istotne różnice wynikające ze specjalizacji i przewag w produkcji wybranych towarów.

Jak plasujemy się na tle europejskiej konkurencji?

Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w Unii Europejskiej z udziałem wynoszącym 8 proc. Aż 65 proc. kosmetyków eksportowanych z Polski trafia na rynek Unii Europejskiej. Stosunek eksportu do importu kosmetyków w Polsce w 2023 roku wyniósł 1,72. Oznacza to, że wartość eksportu była o 72 proc. większa niż wartość importu.

Co eksportujemy?

Dominującą kategorią są preparaty do pielęgnacji skóry, które stanowią 47 proc. eksportu kosmetyków na świecie. W przypadku Polski ta kategoria stanowi jest 43 proc. i jest również największą częścią eksportu.

Od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej eksport kosmetyków wzrósł 8-krotnie, a PKB 3,6-krotnie. Średnioroczna stopa wzrostu eksportu kosmetyków kształtuje się na bardzo wysokim poziomie – od 2004 roku wynosi blisko 12 proc. Natomiast w ostatnich dziesięciu latach wskaźnik ten wynosi ponad 9 proc.

Pozostałe wpisy

Firma logistyczna – kompleksowy przewodnik po usługach, kosztach i wyborze partnera 3PL

Dlaczego firmy logistyczne są dziś kluczowe? W świecie, gdzie klienci przyzwyczaili się do dostawy „next-day”, a producenci skracają łańcuchy dostaw, […]


Czytaj więcej

Firmy transportowe – przewodnik po usługach, kosztach i wyborze partnera logistycznego

Firmy transportowe w gospodarce 2025 r. Od lat 90. popyt na profesjonalne firmy transportowe rósł równolegle z globalizacją produkcji i […]


Czytaj więcej

Transport międzynarodowy – najpełniejszy przewodnik po rodzajach, kosztach i procesach w 2025 r.

Dlaczego transport międzynarodowy jest strategiczny? Wartość światowego handlu towarami w 2024 r. przekroczyła 24 bln USD. Aż 92 % tego […]


Czytaj więcej