Kontakt Formularz kontaktowy

Specyfikacja kontenerów wysyłkowych

Kontenery to podstawowe jednostki wykorzystywane w transporcie międzynarodowym. Są dostępne w różnych wariantach w zależności od rodzaju przewożonego towaru. Mogą być uniwersalne, chłodnicze, otwarte lub specjalistyczne, takie jak np. flat rack, przeznaczone do dużych i ciężkich ładunków. Więcej o poszczególnych typach kontenerów dowiesz się z poniższego opracowania.

Czym są kontenery wysyłkowe?

Kontenery wysyłkowe, zwane także kontenerami morskimi, to standardowe jednostki ładunkowe, które zmieniły oblicze globalnego transportu. Ich ujednolicone wymiary kontenerów, takie jak długość, szerokość i wysokość, umożliwiają łatwy przeładunek między statkami, pociągami i ciężarówkami. Dzięki temu logistyka staje się szybsza i tańsza. Wybór odpowiedniego wymiaru kontenera oraz jego pojemności zależy od rodzaju ładunku i potrzeb transportowych.

Na rynku dostępne są różne rodzaje kontenerów, w tym popularne modele 20- i 40-stopowe, a także wersje specjalistyczne, np. chłodnie czy kontenery otwarte. Od lat 50. XX wieku, gdy wprowadzono standardy ISO, te konstrukcje napędzają handel międzynarodowy.

KONTENERY OGÓLNEGO PRZEZNACZENIA

20' Stalowy kontener ładunkowy / 8' 6” wysokości

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 5900 x 2352 x 2393 mm

19′ 4¼” * 7′ 85/8″ * 7′ 10¼”

Maks. Waga brutto: 32 500 kg / 71 650 funtów

Masa własna: 2 300 kg / 5 071 funtów

Maks. Masa użytkowa: 30 200 kg / 66 579 funtów

Pojemność: 33,20 m3 / 1 172 ft3

40' Stalowy kontener ładunkowy / 8' 6” wysokości

Stalowy kontener ładunkowy 40′ / wysokość 8′ 6″

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 12 032 x 2 352 x 2 395 mm

39′ 5 5/8″ * 7′ 8 5/8″ * 7′ 10¼”

Maks. Waga brutto: 32 500 kg / 63 493 funtów

Masa własna: 2 300 kg / 8 157 funtów

Maks. Masa ładunku: 28 800 kg / 63 493 funtów

Pojemność: 67,7 m3 / 2 391 ft3

45' Kontener o zwiększonej kubaturze / 9' 6” wysokości

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 13 556 x 2 352 x 2 700 mm

44′ 55/8″ * 7′ 85/8″ * 8′ 10¼”

Max. Waga brutto: 32 500 kg / 71 650 funtów

Masa własna: 4,700 kg / 10,362 funtów

Maks. Masa ładunku: 27 800 kg / 61 288 funtów

Pojemność: 86,0 m3 / 3 037 ft3

Przeznaczenie i zastosowanie

Kontenery ogólnego przeznaczenia, znane również jako kontenery standardowe lub suche, stanowią najbardziej uniwersalne rozwiązanie w transporcie morskim, kolejowym i drogowym. Służą do przewozu suchych towarów, takich jak palety, pudła, worki, meble czy sprzęt AGD. Dzięki swojej wszechstronności są podstawowym wyborem w logistyce, handlu i przemyśle, zwłaszcza przy przewozie ładunków, które nie wymagają specjalnych warunków temperaturowych ani nietypowych wymiarów.

Warianty i opcje dostosowania

Kontenery dostępne są przede wszystkim w standardowych rozmiarach 20- i 40-stopowych, a także w wariantach niestandardowych (np. 10- czy 45-stopowych). Opcje dostosowania obejmują:

  • Dodatkowe drzwi boczne dla jeszcze łatwiejszego dostępu.
  • Systemy wentylacji dla ładunków wymagających cyrkulacji powietrza.
  • Wewnętrzne uchwyty i szyny do mocowania towarów, podnoszące bezpieczeństwo transportu.

Kluczowe cechy i zalety

  • Solidna, zamknięta konstrukcja z drzwiami umieszczonymi na jednym lub obu końcach, co ułatwia załadunek i rozładunek.
  • Wytrzymała stalowa obudowa chroni ładunek przed deszczem, kurzem oraz uszkodzeniami mechanicznymi.
  • Gładkie wnętrze umożliwia łatwe utrzymanie czystości.
  • Kompatybilność z różnymi systemami transportowymi sprawia, że kontenery są ekonomiczne i praktyczne w użytkowaniu.

Przykłady zastosowań

Kontenery ogólnego przeznaczenia doskonale sprawdzają się m.in. przy transporcie sprzętu rolniczego. Przykładowo, firma eksportująca maszyny do Afryki wykorzystała 40-stopowy kontener z drzwiami bocznymi, co umożliwiło szybki załadunek i rozładunek, a ładunek dotarł do odbiorcy bez uszkodzeń.

KONTENERY Z TWARDĄ POKRYWĄ

20' Kontener ładunkowy z twardą pokrywą / 8' 6” wysokości

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 5 895 x 2 350 x 2 384 (środkowy) / 2 309 (boczny) mm

19′ 41/8″ * 7′ 8½” * 7′ 97/8″ (środkowy) / 7′ 67/8″ (boczny)

Maks. Waga brutto: 32 500 kg / 71 650 funtów

Masa własna: 2 850 kg / 6 283 funtów

Maks. Masa użytkowa: 29 650 kg / 65 367 funtów

Pojemność: 32,10 m3 / 1 134 ft3

40' Kontener ładunkowy z twardą pokrywą / 8' 6" wysokości

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 12 020 x 2 342 x 2 388 (środkowy) / 2 313 (boczny) mm

139′ 5¼” * 7′ 81/8″ ” * 7′ 10″ (środkowy) / 7′ 7″ (boczny)

Maks. Waga brutto: 30 480 kg / 67 197 funtów

Masa własna: 4 700 kg / 10 362 funtów

Maks. Masa użytkowa: 25 780 kg / 56 835 funtów

Pojemność: 67,20 m3 / 2,373 ft3

40' Kontener ładunkowy z twardą pokrywą o zwiększonej kubaturze / 9' 6" wysokości

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 12 020 x 2 342 x 2 388 (środkowy) / 2 313 (boczny) mm

139′ 5¼” * 7′ 81/8″ ” * 7′ 10″ (środkowy) / 7′ 7″ (boczny)

Maks. Waga brutto: 30 480 kg / 67 197 funtów

Masa własna: 4 700 kg / 10 362 funtów

Maks. Masa użytkowa: 25 780 kg / 56 835 funtów

Pojemność: 67,20 m3 / 2,373 ft3

Przeznaczenie i zastosowanie

Kontenery z twardą pokrywą (hard top containers) dedykowane są do transportu towarów wymagających dodatkowej ochrony przed kradzieżą, uszkodzeniami mechanicznymi oraz niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Zdejmowany dach umożliwia łatwy załadunek ładunków o nieregularnych kształtach, takich jak ciężkie maszyny, elementy konstrukcyjne czy towary wartościowe.

Kluczowe cechy i zalety

  • Zdejmowany dach wykonany z trwałych materiałów (np. metalu) gwarantuje dodatkową ochronę.
  • Możliwość załadunku od góry przy użyciu dźwigu.
  • Zaawansowane systemy zamykania, takie jak zamki szyfrowe czy plombowane drzwi, zwiększają bezpieczeństwo transportu.
  • Konstrukcja łączy elastyczność zastosowania z wysokim poziomem ochrony.

Warianty i opcje dostosowania

Kontenery te występują głównie w standardowych rozmiarach 20- i 40-stopowych. Dodatkowe opcje obejmują:

  • Różne systemy mocowania, takie jak pasy czy łańcuchy.
  • Dodatkowe zabezpieczenia w postaci alarmów lub systemów monitoringu.
  • Warianty z dachem otwieranym hydraulicznie, co jeszcze bardziej ułatwia załadunek ciężkich ładunków.

Przykłady zastosowań

Firma technologiczna wykorzystała 40-stopowy kontener z twardą pokrywą do transportu serwerów do centrum danych w Europie. Dodatkowe zabezpieczenia i solidna konstrukcja zapewniły ochronę ładunku przed kradzieżą i uszkodzeniami, co okazało się kluczowe dla realizacji projektu.

KONTENERY Z OTWARTĄ GÓRĄ

20' Kontener z otwartą górą / 8' 6” wysokości

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 5 895 x 2 350 x 2 380 (środkowy) / 2 340 (boczny) mm

19′ 41/8″ * 7′ 8½” * 7′ 95/8″ (środkowy) / 7′ 81/8″ (boczny)

Maks. Waga brutto: 32 500 kg / 71 650 funtów

Masa własna: 2 450 kg / 5 402 funtów

Maks. Masa użytkowa: 30 050 kg / 66 248 funtów

Pojemność: 32,5 m3 / 1 148 ft3

40' Kontener z otwartą górą / 8' 6” wysokości

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 12 030 x 2350 x 2377 (środkowy) / 2347 (boczny) mm

19′ 41/8″ * 7′ 8½” * 7′ 95/8″ (środkowy) / 7′ 81/8″ (boczny)

Maks. Waga brutto: 30 480 kg / 67 196 funtów

Masa własna: 3 850 kg / 8 488 funtów

Maks. Masa ładunku: 26 630 kg / 58 708 funtów

Pojemność: 66,4 m3 / 2,345 ft3

40' Kontener z otwartą górą o zwiększonej kubaturze / 9' 6" wysokości

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 12 029 x 2 352 x 2 683 (środkowy) / 2 649 (boczny) mm

39′ 5½„ * 7′ 8½” * 7′ 95/8″ (środkowy) / 7′ 7¼” (boczny)

Maks. Waga brutto: 32 500 kg / 71 650 funtów

Masa własna: 4 250 kg / 9 370 funtów

Maks. Masa użytkowa: 28 250 kg / 62 280 funtów

Pojemność: 74,9 m3 / 2,645 ft3

Przeznaczenie i zastosowanie

Kontenery z otwartą górą (open top containers) idealnie nadają się do przewozu ładunków, które ze względu na wysokość lub kształt nie mieszczą się w standardowych kontenerach. Brak dachu umożliwia załadunek od góry, co sprawdza się przy przewozie maszyn przemysłowych, konstrukcji stalowych, drewna czy pojazdów. Są szczególnie popularne w branżach budowlanych, energetycznych i logistycznych.

Kluczowe cechy i zalety

  • Otwarta góra umożliwia załadunek przy użyciu dźwigu.
  • Zastosowanie plandeki (wodoodpornej lub ognioodpornej) zapewnia ochronę ładunku przed warunkami atmosferycznymi.
  • Mocne punkty mocowania gwarantują stabilność ładunku, nawet jeśli posiada on nieregularne kształty.
  • Transport bez konieczności demontażu przewożonych elementów.

Warianty i opcje dostosowania

Kontenery z otwartą górą dostępne są głównie w rozmiarach 20- i 40-stopowych. Opcje modyfikacji obejmują:

  • Różne rodzaje plandek dostosowanych do specyfiki transportowanego towaru.
  • Systemy mocowania, takie jak pasy, siatki lub łańcuchy.
  • Dodatkowe drzwi boczne, ułatwiające dostęp do ładunku.

Przykłady zastosowań

Firma budowlana wykorzystała 40-stopowy kontener z otwartą górą do transportu belek stalowych niezbędnych przy budowie mostu. Możliwość załadunku od góry i zabezpieczenie plandeką zapewniły bezpieczeństwo ładunku, co przyczyniło się do sukcesu całego projektu.

FLATRACK

20' Flat rack / 8' 6" wysokości

Długość między słupkami narożnymi: 5 612 mm / 18′ 4 7/8″ ft

Szerokość między słupkami narożnymi: 2,227mm / 7′ 3 5/8″ ft

Szerokość nad podłogą/dolnymi szynami bocznymi: 2,210 mm / 7′ 3″ ft

Wysokość od podłogi do górnej powierzchni (wysokość wewnętrzna): 2 219 mm / 7′ 3 3/8″ ft

Wysokość dna: 370 mm / 1′ 2 ½” ft

Maks. Waga brutto: 34 000 kg / 74 957 funtów

Masa własna: 2 740 kg / 6 041 funtów

Maks. Masa ładunku: 31 260 kg / 68 916 funtów

40' Flat rack / 9' 6" wysokości

Długość między słupkami narożnymi: 11 652 mm / 38′ 2 3/4″ ft

Szerokość między słupkami narożnymi: 2224 mm / 7′ 3 1/2″ ft

Szerokość nad podłogą/dolnymi szynami bocznymi: 2 368 mm / 7 ′ 9 ¼” ft

Wysokość od podłogi do górnej powierzchni (wysokość wewnętrzna): 2 248 mm / 7′ 4 1/2″ ft

Wysokość dna: 648 mm / 2′ 1½” ft

Maks. Waga brutto: 50 000 kg / 110 230 funtów

Masa własna: 5 950 kg / 13 117 funtów

Maks. Masa ładunku: 44 050 kg / 97 113 funtów

Przeznaczenie i zastosowanie

Flatracki (flat rack containers) są przeznaczone do transportu ładunków o nieregularnych kształtach lub dużych gabarytach, takich jak maszyny budowlane, rury, turbiny wiatrowe czy pojazdy. Brak bocznych ścian i dachu umożliwia swobodny załadunek zarówno od góry, jak i z boków, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla branży budowlanej, energetycznej i transportowej.

Kluczowe cechy i zalety

  • Elastyczność załadunku dzięki otwartym bokom i górze.
  • Wytrzymała konstrukcja zapewniająca stabilność nawet przy bardzo ciężkich ładunkach.
  • Mocne punkty mocowania pozwalają na bezpieczne zabezpieczenie transportowanych towarów za pomocą pasów, łańcuchów czy siatek.
  • Konstrukcja sprawdzająca się w trudnych warunkach transportowych.

Warianty i opcje dostosowania

Flatracki dostępne są w standardowych rozmiarach 20- i 40-stopowych. Dodatkowe opcje to:

  • Warianty składane (collapsible flatracks) ułatwiające transport pustych kontenerów.
  • Opcjonalne dodatkowe podpory lub wzmocnienia dla przewozu szczególnie ciężkich ładunków.

Przykłady zastosowań

Firma budowlana przewiozła na 40-stopowym flatracku koparkę, co umożliwiło załadunek od boku. Zastosowanie odpowiednich systemów mocowania zapewniło stabilność ładunku, który dotarł na plac budowy w idealnym stanie.

PLATFORMY (ZŁOŻONE FLATRACKI)

20' Platforma ze składanymi ściankami końcowymi i podłogą z miękkiego drewna

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 6 058 x 2 438 x 370 mm

20′ * 8’* 1′ 2½” ft

Maks. Masa brutto: 34 000 kg / 74 957 funtów

Masa własna: 2 740 kg / 6 041 funtów

Maks. Masa ładunku: 31 260 kg / 68 916 funtów

40' Platforma ze składanymi ściankami końcowymi i podłogą z miękkiego drewna

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 12 192 x 2 245 x 648 mm

40′ * 7′ 43/8″ * 1′ 2½” ft

Maks. Masa brutto: 50 000 kg / 110 230 funtów

Masa własna: 5 950 kg / 13 117 funtów

Maks. Waga ładunku: 44 050 kg / 97 113 funtów

Przeznaczenie i zastosowanie

Platformy, czyli złożone flatracki (platform containers), są przeznaczone do transportu ładunków o bardzo dużych gabarytach, takich jak ciężki sprzęt przemysłowy, konstrukcje stalowe czy elementy infrastruktury. Otwartość konstrukcji umożliwia przewóz ładunków, które nie mieszczą się w tradycyjnych kontenerach.

Kluczowe cechy i zalety

  • Maksymalna elastyczność załadunku, umożliwiająca obsługę ładunków o nietypowych wymiarach.
  • Wytrzymała konstrukcja zapewniająca bezpieczeństwo nawet przy bardzo ciężkich ładunkach.
  • Liczne punkty mocowania gwarantują stabilność przewożonych towarów.
  • Możliwość łączenia kilku platform dla transportu dłuższych ładunków.

Warianty i opcje dostosowania

Platformy występują w rozmiarach 20- i 40-stopowych. Opcje modyfikacji obejmują:

  • Różne konfiguracje mocowań i tymczasowych barier.
  • Dodatkowe systemy hydrauliczne ułatwiające załadunek ciężkich towarów.

Przykłady zastosowań

Firma energetyczna wykorzystała 40-stopową platformę do transportu turbiny wiatrowej. Otwarta konstrukcja umożliwiła łatwy załadunek od góry, a solidne mocowania zapewniły stabilność ładunku przez całą drogę.

KONTENERY CHŁODNICZE (KONTENERY Z KONTROLOWANĄ TEMPERATURĄ)

20' Kontener chłodniczy

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 5 450 x 2 284 x 2 267 mm

17′ 10½„ * 7′ 57/8″ * 7′ 5¼” ft

Maks. wysokość sztauowania (do linii ładunkowej):2,184 / 7′ 2″ ft

Otwory drzwi (szer. x wys.): 2 290 x 2 264 mm

7′ 61/8″ * 7′ 51/8″

Maks. Waga brutto: 30 480 kg / 67 196 funtów

Masa własna: 2 905 kg / 6 404 funtów

Maks. Masa ładunku: 27 575 kg / 60 792 funtów

Pojemność: 28,2 m3 / 996 ft3

40' Kontener chłodniczy

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 11 578 x 2280 x 2525 mm

37′ 11¾„ * 7′ 5¾” * 8′ 33/8″ ft

Maks. wysokość sztauowania (do linii ładunkowej):2,425 / 7′ 11½” ft

Otwory drzwi (szer. x wys.): 2 276 x 2 535 mm

7′ 55/8″ * 8′ 3¾”

Maks. Waga brutto: 34 000 kg / 74957 funtów

Masa własna: 4300 kg / 9480 funtów

Maks. Masa ładunku: 29 700 kg / 65 477 funtów

Pojemność: 66,7 m3 / 2 356 ft3

20' Kontener chłodniczy na artykuły niespożywcze

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 5 535 x 2 316 x 2 331 mm

18′ 11/7″ * 7′ 71/8″ * 7′ 71/8″ ft

Maks. wysokość sztauowania (do linii ładunkowej): 2,211 / 7′ 3″ ft

Otwory drzwiowe (szer. x wys.): 2 316 x 2 290 mm

7′ 71/8″ * 7′ 6 1/8″

Maks. Waga brutto: 30 480 kg / 67 196 funtów

Masa własna: 3 030 kg / 6 680 funtów

Maks. Masa użytkowa: 27 580 kg / 60 803 funtów

Pojemność: 28,7 m3 / 1 014 ft3

40' Kontener chłodniczy na artykuły niespożywcze

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 11 580 x 2 290 x 2 543 mm

37’117/8″ * 7′ 61/8″ * 8′ 41/8″ ft

Maks. wysokość sztauowania (do linii ładunkowej): 2,423 / 7′ 113/8″ ft

Otwory drzwi (szer. x wys.): 2 294 x 2 550 mm

7′ 55/8″ * 8′ 3¾”

Maks. Waga brutto: 34 000 kg / 74957 funtów

Masa własna: 4,550 kg / 10,031 funtów

Maks. Masa ładunku: 29 450 kg / 64 925 funtów

Pojemność: 67,4 m3 / 2,380 ft

40' Kontener z technologią kontrolowanej atmosfery (Extra Fresh)

Wymiary wewnętrzne (dł. x szer. x wys.): 11 590 x 2 290 x 2 540 mm

38′ ¼” * 7′ 61/8″ * 8′ 4″ ft

Maks. wysokość sztauowania (do linii ładunkowej): 2 420 / 7′ 11 1/4″ ft

Otwory drzwi (szer. x wys.): 2 276 x 2 535 mm

7′ 55/8″ * 8′ 3¾”

Maks. Waga brutto: 34 000 kg / 74956 funtów

Masa własna: 4 570 kg / 10 075 funtów

Maks. Masa ładunku: 29 200 kg / 64 374 funtów

Pojemność: 67,4 m3 / 2,380

Przeznaczenie i zastosowanie

Kontenery chłodnicze, zwane również reeferami, są przeznaczone do transportu towarów wymagających utrzymania stałej temperatury, takich jak żywność (owoce, warzywa, mięso), farmaceutyki, chemikalia czy kwiaty. Znajdują zastosowanie przede wszystkim w branżach spożywczych, farmaceutycznych i logistycznych, gdzie kluczowa jest jakość oraz świeżość produktów.

Kluczowe cechy i zalety

  • Precyzyjna kontrola temperatury (od -30°C do +30°C) oraz skuteczna izolacja termiczna, która chroni ładunek przed zepsuciem.
  • Zaawansowane systemy chłodzenia – mechaniczne lub kriogeniczne – umożliwiają utrzymanie optymalnych warunków transportu.
  • Możliwość monitorowania parametrów w czasie rzeczywistym dzięki opcjom zdalnego nadzoru.

Warianty i opcje dostosowania

Kontenery chłodnicze dostępne są w rozmiarach 20- i 40-stopowych, w tym także w wersji high cube (o zwiększonej wysokości). Opcje dostosowania obejmują:

  • Systemy grzania.
  • Kontrolę wilgotności i wentylację.
  • Zdalne monitorowanie za pomocą GPS, co umożliwia bieżącą kontrolę warunków panujących w kontenerze.

Przykłady zastosowań

Firma eksportująca awokado z Ameryki Południowej do Europy wykorzystała 40-stopowy kontener chłodniczy z systemem monitoringu temperatury. Dzięki temu awokado dotarło do odbiorcy w idealnym stanie, co potwierdziło skuteczność utrzymania świeżości i jakości produktów.

Oznaczenia i certyfikaty kontenerów

Każdy kontener posiada oznaczenia i certyfikaty potwierdzające zgodność z normami. Oto kluczowe elementy:

  • Kod ISO 6346: Unikalny numer (np. CSNU 123456-7), który pozwala śledzić kontener globalnie.
  • Certyfikat CSC: Ważny 5 lat, odnawiany po naprawach, zapewnia bezpieczeństwo w transporcie.
  • Waga i pojemność: Informacje o masie własnej i maksymalnej wadze ładunku oraz pojemności w m³ znajdują się na drzwiach kontenera.

Sprawdzenie tych danych przed użyciem jest kluczowe, aby uniknąć problemów w logistyce.

Zastosowanie kontenerów wysyłkowych

Kontenery morskie mają szerokie zastosowanie, wykraczając poza transport. Przykłady obejmują:

  • Przewóz towarów, np. elektroniki czy maszyn, w skali globalnej.
  • Magazynowanie materiałów na budowach lub w centrach dystrybucyjnych.
  • Budownictwo modułowe – od domów po biura i kawiarnie.

Ich uniwersalność sprawia, że są niezastąpione w logistyce i kreatywnych projektach.

Podsumowanie

Kontenery wysyłkowe to filar transportu i logistyki dzięki standardowym wymiarom kontenerów i solidnej konstrukcji. Różnorodne rodzaje kontenerów pozwalają dostosować je do specyficznych potrzeb, a certyfikaty, jak CSC, zapewniają bezpieczeństwo. Są nie tylko narzędziem transportowym, ale i wszechstronnym rozwiązaniem w innych dziedzinach.