Na pytania odpowiedzi udzielił Rafał Maleta, lider spedycji drogowej ASL, ekspert z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży TSL.
Spis treści
ToggleJakie są najważniejsze czynniki, które wpływają na efektywność transportu drogowego w kontekście organizacji łańcuchów dostaw?
Rafał Maleta: Najważniejszym czynnikiem wpływającym na efektywność to przede wszystkim szybkości działania, sprawne i skuteczne podejmowanie decyzji, zdolność szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych, dobór odpowiednich podwykonawców do wykonania usługi oraz monitorowanie poszczególnych etapów realizacji zamówień.
W jaki sposób optymalizujecie procesy logistyczne, aby zapewnić terminowość dostaw i minimalizować koszty transportu?
R.M.: Optymalizacja procesów logistycznych wymaga zastosowania kilku kluczowych strategii:
– zarządzanie autami i wykorzystanie programów do planowania tras, które pozwalają na ich optymalizację.
– Śledzenie i nadzorowanie dostaw w czasie rzeczywistym, dzięki systemom monitorowania czy bezpośrednim kontaktem z kierowcami. Pozwala to nam na bieżąco kontrolować realizację transportu i reagować na ewentualne opóźnienia lub problemy które pojawiły się nagle. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko opóźnień
– Współpraca z zaufanymi i sprawdzonymi partnerami logistycznymi, którzy zapewniają terminowość, bezpieczeństwo przewozu i konkurencyjne ceny. Ma to kluczowe znaczenie dla utrzymania jakości usługi na najwyższym poziomie.
– Minimalizowanie pustych przestrzeni ładunkowych. Gdy tylko istnieje taka możliwość, wykorzystujemy maksymalnie pojemność środka transportu. Poprzez wykorzystanie linii drobnicowych, czy kompensowaniu kilku ładunków na jednym aucie dzięki czemu możemy obniżać koszt frachtu.
Jakie są największe wyzwania związane z zarządzaniem transportem drogowym w obliczu dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych?
R.M.: Ceny paliw są jednym z głównych czynników wpływających na koszty transportu drogowego. Wzrost cen ropy naftowej, znacząco wpływają na koszty całego łańcucha dostaw.
Kolejnym z czynników są nagłe kryzysy wywołane przez, kryzysy w innych dziedzinach transportu które wymuszają przerzucenie łańcucha dostaw na bardziej bezpieczne rozwiązanie. Musimy być w stanie elastycznie dostosowywać swoje operacje do zmieniających się warunków i kierunków w transporcie.
Nie bez znaczenia są również zmiany w przepisach dotyczących transportu drogowego (UiT, EKAER, SENT), w tym normy emisji spalin, regulacje dotyczące czasu pracy kierowców, odprawy celne, które wymuszają wprowadzenie nowych rozwiązań operacyjnych, a niejednokrotnie generują dodatkowe koszty.
Musimy być gotowi do adaptacji dla zmieniających się przepisów, zmiennego popytu oraz rosnących wymagań ekologicznych. Dbałość o optymalizację kosztów, stałe monitorowanie rynku jak również inwestycje w nowe technologie stanowią klucz do skutecznego zarządzania w tym dynamicznym środowisku.
Jakie działania podejmujecie w celu poprawy zrównoważonego rozwoju w obszarze transportu drogowego?
R.M.: Optymalizowanie ładunków, tak aby maksymalizować wykorzystanie powierzchni ładunkowej pojazdów. Dzięki wykorzystaniu linii drobnicowych staramy się maksymalnie wykorzystać powierzchnie aut. Dzięki lepszemu planowaniu załadunków oraz efektywniejszemu zarządzaniem nimi, staramy się zminimalizować liczbę kursów i wykorzystanie aut co finalnie pomaga zmniejszyć wpływ na środowisko.
Jak radzicie sobie z nieprzewidywalnymi sytuacjami, takimi jak opóźnienia czy zmiany w warunkach transportu, aby minimalizować ich wpływ na klientów?
R.M.: Kluczowym elementem zarządzania opóźnieniami czy nagłymi zmianami podczas realizacji przewozu jest utrzymywanie stałego kontaktu z klientami. W przypadku nieprzewidywalnych sytuacji, natychmiast informujemy naszych klientów o wszelkich zmianach. To pozwala klientom lepiej się przygotować i zaplanować swoje operacje. W tym samym czasie w zależności od priorytetu dostawy, podejmujemy również działania, których zakres może obejmować przekierowanie transportu na inną trasę, zmiana kolejności rozładunków czy przeładunek na inny środek transportu.
Jakie zmiany w oczekiwaniach klientów i trendach rynkowych mają największy wpływ na organizację transportu drogowego?
R.M.: Klienci oczekują usług transportowych dopasowanych do swoich specyficznych wymagań. Dla jednych jest to zwiększenie elastyczności usług. Dla innych konieczność wdrażania rozwiązań ekologicznych. Kolejni skupiają się na zapewnieniu szybkich, bezpiecznych i priorytetowych dostaw. Te wszystkie wytyczne są kluczowe i wpływają na indywidualne dopasowanie dla organizacji transportu. Nie ma złotego środka na wszystkie sytuacje, toteż potrzeby każdego klienta analizujemy indywidualnie i pod jego oczekiwania dobieramy odpowiednie rozwiązanie.