Kontakt Zapytanie ofertowe
Czarne chmury nad Polską logistyką drogową

Czarne chmury nad Polską logistyką drogową

Polacy są niewątpliwie jednym z kluczowych graczy na europejskim rynku transportu drogowego. Nasza pozycja umacnia się z roku na rok. Niestety nieustannie wzrastające koszty prowadzenia biznesu zmuszają właścicieli firm w Polsce do restrukturyzacji lub zawieszenia działalności. Nastroje wśród przewoźników drogowych są złe, a branża transportowa bez wsparcia może niebawem znaleźć się w niebezpiecznym położeniu.

Skomplikowana sytuacja w branży

Właściciele firm transportowych muszą obecnie pokonać wiele przeszkód. Jednym z nich jest sukcesywne wdrażanie dyrektyw Unii Europejskiej. Chociażby dyrektywa o eurowinietach. IRU podaje, że nowe opłaty drogowe w Niemczech spowodowały zwiększenie się kosztu przewozu towarów na Węgrzech o 40%, w Czechach o 13%, a w Austrii o 7,4%.

Sytuacja w liczbach

Ponad miliard złotych, tyle zadłużenia przypada na transport drogowy towarów. Firmy bankrutują i widać to w danych statystycznych. Według danych GUS i COIG spośród wszystkich firm, które ogłosiły upadłość w pierwszym kwartale 2024 roku aż 6% stanowiły firmy transportowe. Z kolei 15% przedsiębiorstw, które wszczęły postępowania restrukturyzacyjne, to przewoźnicy. Warto zaznaczyć też, że w pierwszych trzech miesiącach tego roku zarejestrowano o 3% mniej podmiotów świadczących usługi transportowe niż w tym samym okresie rok temu. Branża o swojej trudnej sytuacji alarmuje już od dawna.

Przyszłość transportu drogowego

Czy branża transportu drogowego się zmieni? Jest to ciężkie do przewidzenia, natomiast w 2024 roku prognozowany jest minimalny wzrost wolumenu transportu drogowego w UE na poziomie 0,4% rok do roku. To ostrożne przewidywania IRU, na które mają wpływ na przykład realny wzrost płac, spowolnienie inflacji, silny rynek pracy, co według ekspertów sprzyja odradzaniu się konsumpcji.

W obecnej, niestabilnej sytuacji niezwykle istotne jest wybieranie sprawdzonych partnerów, takich jak ASL. Dzięki doświadczeniu naszych spedytorów drogowych oraz współpracy z zaufanymi, sprawdzonymi przez lata partnerami, jesteśmy w stanie zapewnić najwyższą jakość usług i sprostać wysokim wymaganiom naszych klientów.

Pozostałe wpisy

Opóźnienia w dostawach kontenerów – strajk w porcie Hamburg

W związku z strajkiem dokerów oraz nałożeniem się innych problemów, Port Hamburg wstrzymał w czwartek na 24 godziny przyjmowanie pociągów […]


Czytaj więcej

Zmiana godzin pracy magazynu ASL Nadarzyn

Drodzy klienci, partnerzy, Z przyjemnością informujemy, że podjęliśmy decyzję o wydłużeniu godzin pracy naszego magazynu w Nadarzynie. Jest to krok, […]


Czytaj więcej

Transformacja Europy Środkowo-Wschodniej w Logistyczne Centrum Przyszłości

Region Europy Środkowo-Wschodniej wchodzi obecnie w kluczowy moment transformacji. Może ona uczynić ten region jednym z najważniejszych obszarów logistycznych na […]


Czytaj więcej