UE wprowadza nowe sankcje na Białoruś – jakie zmiany czekają polskich przewoźników?
Rada Unii Europejskiej ogłosiła nowe sankcje związane z agresją Rosji na Ukrainę. Tym razem uderzają bezpośrednio w Białoruś z powodu jej rosnącego zaangażowania w konflikt na wschodniej granicy Europy. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim transportu wybranych kategorii towarów z i do Białorusi. Wprowadzają również ograniczenia dla pojazdów, które mogą realizować te przewozy.
Nowe zasady dotyczące transportu i technologii
Rozszerzone sankcje obejmują zakaz wywozu produktów i technologii o podwójnym zastosowaniu, a także zaawansowanych towarów, które mogą wspierać przemysłowy potencjał Białorusi. Dodatkowo, nałożono kolejne ograniczenia wywozowe na towary, które mogłyby szczególnie przyczynić się do rozwoju sektora przemysłowego tego kraju.
Restrykcje w imporcie i zakaz użytkowania naczep
Sankcje obejmują również zakaz importu z Białorusi określonych produktów, takich jak komponenty nawigacji morskiej, produkty mineralne i ropa naftowa. Ponadto, nowe przepisy wprowadzają zakaz przewozu towarów z Białorusi na teren UE za pomocą przyczep i naczep zarejestrowanych na Białorusi. Firmy transportowe z udziałem kapitału białoruskiego na poziomie co najmniej 25% nie będą mogły prowadzić działalności na terenie Unii Europejskiej.
Kary za złamanie sankcji – więzienie i wysokie grzywny
Przewoźnicy muszą dokładnie zapoznać się z nowymi regulacjami, aby uniknąć poważnych konsekwencji prawnych, w tym kar finansowych oraz więzienia, za naruszenie obowiązujących przepisów.
Rozporządzenie Rady UE – najnowsze zmiany w sankcjach
Zmiany zostały wprowadzone na mocy Rozporządzenia Rady (UE) nr 2024/1865, które aktualizuje wcześniejsze Rozporządzenie (WE) nr 765/2006. Jest to dokument kluczowy dla polskich przewoźników, ponieważ zawiera pełen katalog nowo wprowadzonych sankcji na Białoruś. Oprócz unijnych regulacji, polskich przedsiębiorców obowiązują także krajowe przepisy dotyczące sankcji.
Nowy pakiet sankcji wszedł w życie 1 lipca 2024 roku, wprowadzając istotne zmiany. Mogą znacząco wpłynąć na działalność firm transportowych i eksportowych.