Kontakt Formularz kontaktowy
Nadchodzi nowy taryfikator kar w transporcie

Nadchodzi nowy taryfikator kar w transporcie

Transport drogowy jest jednym z najbardziej uregulowanych prawnie obszarów rynku pracy. Nawet minimalne przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy jest poważnym naruszeniem, a wszystko wskazuje na to, że przepisy mają być jeszcze surowsze. Przekroczenie czasu pracy jest jednym z najpoważniejszych wykroczeń w transporcie drogowym, które nierzadko doprowadza do poważnych w skutkach wypadków z udziałem ciężarówek. W efekcie tych niepokojących doniesień unijni ustawodawcy opracowujący tabelę naruszeń w transporcie drogowym, zwrócili szczególną uwagę na wykroczenia dotyczące czasu jazdy i odpoczynku kierowców. Czego jeszcze dotyczą planowane zmiany, które wejdą w życie już na początku przyszłego roku?

Dodatkowe punkty za manipulowanie tachografem

Manipulowanie pracy tachografu jest jednym z wykroczeń, które wiążą się z poważnymi konsekwencjami. Uchybienia takie jak chociażby korzystanie z niehomologowanego tachografu lub posiadanie w pojeździe urządzeń zakłócających pracę tachografu należą do najpoważniejszych naruszeń. Ich popełnienie może wiązać się z rozpoczęciem procedury weryfikacyjnej dotyczącej sposobu prowadzenia działalności przez przewoźnika.

Nowa kategoryzacja firm transportowych

Każdy przewoźnik drogowy podlega pod rating firm transportowych. Służby kontrolne korzystają w tym celu ze złożonego wzoru, który pozwala określić ogólny stopień ryzyka przedsiębiorstwa, chociażby na podstawie tego, jak często i za jak istotne naruszenia ukarano przewoźnika na przestrzeni ostatnich dwóch lat. System klasyfikuje przewoźników na cztery kategorie ryzyka. Każda kategoria jest odznaczona kolorem.

Naruszenia w TSL, a ich klasyfikacja

Nowelizacja przepisów oznacza obowiązkową aktualizację taryfikatorów w każdym z członkowskich krajów Unii Europejskiej. Bazując na klasyfikacji wykroczeń kraje członkowskie ustanawiają przepisy dotyczące wysokości kar i sposobów ich nakładania. Konsekwencje, płynące z przekroczenia obowiązującego prawa powinny być skuteczne oraz proporcjonalne do wagi naruszeń. Według przepisów każde nieprzepisowe działanie wykryte przez służby zostaje sklasyfikowane do jednej z czterech poniższych kategorii:

  • NN – najpoważniejsze naruszenia – 90 punktów,
  • BPN – bardzo poważne naruszenia – 30 punktów,
  • PN – poważne naruszenia – 10 punktów,
  • NMW – naruszenia mniejszej wagi – 1 punkt

Za nawet najmniejsze niedostosowanie się do obowiązujących przepisów przewoźnik otrzymuje punkty. Na ich podstawie kwalifikowany jest do odpowiedniego progu, co może wiązać się z kontrolą przedsiębiorstwa, jeśli punktów będzie bardzo dużo. Najpoważniejsze naruszenia mogą skutkować postępowaniem dotyczącym oceny dobrej reputacji firmy transportowej. To z kolei może wiązać się z utratą licencji, co w efekcie uniemożliwia prowadzenie działalności transportowej.

Pozostałe wpisy

Nowa lokalizacja, nowe możliwości!

Z radością informujemy, że nasz gdyński oddział ASL zmienił lokalizację! Teraz znajdziecie nas w nowoczesnym, większym biurze przy ul. Janka […]


Czytaj więcej

ASL gotowe na wdrożenie nowych systemów celnych

Już 31.10.2024 zostaną uruchomione nowe systemy AES/ECS2 PLUS oraz NCTS2 PLUS, które zrewolucjonizują sposób zgłaszania odpraw celnych poprzez platformę PUESC. […]


Czytaj więcej

“Wyprodukowane w UE” – co to znaczy i jakie warunki musi spełnić towar, aby został uznany za pochodzący z Unii Europejskiej?

Aby towar konfekcjonowany (przygotowany do sprzedaży detalicznej, np. zapakowany w mniejsze jednostki) mógł zostać uznany za pochodzący z Unii Europejskiej […]


Czytaj więcej