Kontakt Zapytanie ofertowe
Inwestycja w przyszłość? Plan dla lotniska CPK do 2060 roku

Inwestycja w przyszłość? Plan dla lotniska CPK do 2060 roku

Minister Infrastruktury podpisał jeden z dokumentów niezbędnych do założenia lotniska i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, gotowy jest plan generalny. W dokumencie określono dwa kluczowe etapy rozwoju lotniska na najbliższe 36 lat.

Dwa etapy przedsięwzięcia

W pierwszym etapie lotnisko ma zajmować nieco ponad 2000 hektarów, pod ten obszar spółka intensywnie wykupuje grunty. Do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zgłoszonych jest już 80 procent nieruchomości znajdujących się na terenie planowanej inwestycji. Podpisane akty notarialne obejmują obszar prawie 500 ha, kolejne 100 ha oczekuje na akty notarialne, a ok. 1100 ha jest już na etapie zaawansowanych negocjacji.

Dalszy rozwój infrastruktury jest szczegółowo podzielony na punkty i etapy, a uzależniona od prognoz i tempa prac faza druga obejmuje okres aż do 2060 r. W tym czasie port lotniczy może już mieć trzy pasy startowe, infrastrukturę na blisko pół miliona operacji lotniczych rocznie i terminal dostosowany do około 65 milionów pasażerów w ciągu roku. W tym okresie powierzchnia lotniska może wynosić prawie 3900 hektarów.

Faza druga stanowi długoterminowy plan rozbudowy CPK, który został wyznaczony, żeby zaplanować obszary konieczne do rozwoju lotniska. Cały teren objęty planem generalnym, zgodnie z ustawą Prawo lotnicze, zostanie uwzględniony w dokumentach planistycznych na poziomie: województwa, powiatu i gminy.

Kwestie prawne inwestycji

Plan jest zgodny z polityką transportową Polski. Koncept zawarty w nim jest też spójny ze „Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do 2020 r.” (z perspektywą do 2030 r.) i „Strategią zrównoważonego rozwoju transportu do 2030 r. Natomiast ograniczenia zabudowy obowiązują od dnia zatwierdzenia aż do 2060 r. i powinny być uwzględnione w zagospodarowaniu przestrzennym otoczenia lotniska. Ma to na celu zapobiegnięcie komplikacji i utrudnień w funkcjonowaniu lotniska wynikającym z budowy w okolicy lotniska obiektów niezgodnych z planem zagospodarowania przestrzennego.

Na terenie projektowanego lotniska, oprócz postępujących wykupów nieruchomości w ramach PDN, trwają też przeprowadzki i prace rozbiórkowe. Zakres prac zwiększy się jeszcze bardziej po otrzymaniu przez CPK decyzji środowiskowej. Ten wniosek jest obecnie rozpatrywany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Jednocześnie trwają zaawansowane prace projektowe, kilkunastu podwykonawców projektuje elementy niezbędne dla sprawnego funkcjonowania lotniska.

Pozostałe wpisy

Spadki liczby przeładunków w terminalach intermodalnych

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego w ubiegłym roku polskie terminale intermodalne przeładowały mniej towarów. Stało się tak pomimo […]


Czytaj więcej

Modernizacja linii kolejowej Berlin-Szczecin. Planowane zakończenie odsunięte w czasie

Niemcy mają problemy z dokończeniem przebudowy szlaku kolejowego do Berlina. Powoduje to, że oddala się perspektywa zakończenia tej inwestycji. Planowany […]


Czytaj więcej

Z czego wynika mniejsza podaż na ziarna? – Słabe wyniki żniw odczuwa Port Gdańsk

Tegoroczne żniwa dobiegły już końca. W większości województw zbiory są gorsze od ubiegłorocznych. A niska podaż ziarna przekłada się na pracę terminali przeładunkowych w portach morskich. […]


Czytaj więcej